[Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel

  • Food-en-retail
  • 11 jul 2014 @ 00:04
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • FoodInnovatie

In het 32ste deel uit een serie van 100 van onze rubriek Ondernemer van de Week -over opvallende vakgenoten die binnen hun organisatie of als DGA iets bijzonders uit de grond stampen- sprak de redactie Food&Retail met Hein Raijmakers, marketing directeur Riedel. Onlangs lanceerde hij met zijn team 'Appelsientje van ’t Land'. Van ‘t Land speelt volgens Raijmakers duidelijk in op groeiende behoefte van consumenten aan pure, echte meer lokale producten.

1. Stel je graag even voor.
Hein Raijmakers, marketing director FrieslandCampina Riedel. Ik ben inmiddels 14 jaar werkzaam bij FrieslandCampina en voorvaderen en ruim 3 jaar bij Riedel. In het verleden heb ik gewerkt op Campina, Mona en Chocomel.

2. OK, wat is de Appelsientje case? En wat was de aanleiding in de markt??  
De introductie van onze Hollandse Appels en Perensappen van ’t Land. De markt staat onder druk. Daarnaast is de markt complex, er is zoveel aanbod dat de consument door de bomen het bos niet meer ziet. Appelsientje is hét merk voor pure sappen, 100% natuurlijk. In 1973 bij de introductie was dit een revolutie, puur sap jaarrond verkrijgbaar en het meest dicht bij zelf persen wat er te koop was.
Ondertussen door de opkomst van gekoeld en versgeperst is houdbaar sap in de perceptie afgezakt. Het beeld van houdbare sappen vandaag is dat deze bewerkt zijn en suiker en conserveermiddelen zijn toegevoegd. Niets is echter minder waar, pure sappen van Appelsientje zijn 100% natuurlijk zonder toevoegingen. De veranderde perceptie vormt een risico voor houdbare sappen als categorie en Appelsientje als merk en marktleider.

3. Wat was jullie strategie en actie?
Alleen communiceren over de pure sappen en de natuurlijkheid van het Appelsientje is niet voldoende. Percepties zijn namelijk moeilijk te veranderen. Daarom was er ook een innovatie nodig om vanuit Appelsientje de natuurlijkheid van houdbare sappen te herbevestigen. Dat is Appelsientje van ’t Land geworden.
Van ‘t Land speelt duidelijk in op groeiende behoefte van consumenten aan pure, echte meer lokale producten. Voor van ’t Land gebruiken we sap van Hollandse boeren, sap dat direct geperst en verpakt wordt in een mooie glazen fles. Van het land heeft een 100% natuurlijk uitstraling en dat straalt af naar het Appelsientje merk. Daarmee voegen we ook waarde toe aan het segment. De prijs van een liter appelsap ligt nu op €1,85, terwijl dat eerder €1,09 was.

4. Hebben jullie samengewerkt met bureau(s)? Welk(e)? Ging goed?
Voor het innovatietraject hebben we heel prettig en effectief samengewerkt met het innovatie bureau Happen. In een korte periode hebben we samen kansen in kaart gebracht, een sterk concept gebouwd, deze getoetst en aangescherpt. Anthem heeft op basis van de insights uit het innovatie traject en het finale concept de doorvertaling naar verpakking gemaakt.

5. Je meld resultaten waar jullie erg blij mee & trots op zijn. Wil je die delen?!
De reacties van consumenten tijdens het innovatie traject waren zeer positief. De handel is zeer positief en ook de eerste afzetten zijn veelbelovend.

6. Tenslotte: hoe gaan jullie verder?
We kijken nu hoe we dit succes verder kunnen uitbouwen. Maar we blijven ook kijken naar andere initiatieven om de huidige marktuitdagingen in kansen te vertalen.

7. Nog ander nieuws over Riedel te melden?
We hebben in april ook CoolBest Feelgood Fruit geïntroduceerd, een propositie die we ook samen met Happen ontwikkeld hebben. FeelGood Fruit is een eigentijdse manier om gezondheid neer te zetten vanuit ‘je goed voelen’ en minder met harde gezondheidsclaims. Met FeelGood Fruit speelt CoolBest in op de hernieuwde interesse in superfruits. En dat zonder concessies te doen op smaak, mensen verwachten van CoolBest het lekkerste sap. Ook hier zien de eerste afzetten er veelbelovend uit.




















tekst: Peter van Woensel Kooy

Zie hieronder de links naar eerdere interviews
 

Hein Raijmakers, marketing director FrieslandCampina Riedel

 

Eerdere hoogvliegers uit deze serie:

30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy

29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin

28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - voorzitter Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany

27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer en mede-oprichter Urban Cacao


26. [Ondernemer van de Week] - Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy

25. [Ondernemer van de Week] -  Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts

24. [Ondernemer van de Week] - Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien


23. [Ondernemer van de Week] -  Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style

22. [Ondernemer van de week] - Maud van Alphen - brand manager Union 

21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina

20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!















19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero

18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn

17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – European e-commerce manager O'Neill

16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm

15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models

13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij

12. [Ondernemer van de Week] - Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] – Riens Meijer – schrijver

10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - Directeur M&I Ad van Geloven (Mora)

9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp

8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - Engelsma Wijnia Autogroep

7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – Allerhande

5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl

4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne

3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG

2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – Doritos

1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman founder en CEO 'fashioncheque'







 

Ook een interview in deze serie? Zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar retail@marketingtribune.nl



 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken